Öğrenci Konseyi
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİ KONSEYİ BAŞKAN
ENES KAŞKAŞ
İlahiyat Fakültesi
İletişim: kaskasenes@gmail.com
twitter: @EnesKaskas
facebook: eneskaskas2053
Yükseköğretim Kurumlarında Akademik Değerlendirme
ve Kalite Geliştirme Yönetmeliği
Resmi Gazete: 20 Eylül 2005 – 25942
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Madde 1 Bu Yönetmeliğin amacı; yükseköğretim kurumlarının eğitim, öğretim ve araştırma faaliyetleri ile idari hizmetlerinin değerlendirilmesi, kalitelerinin geliştirilmesi, bağımsız “dış değerlendirme” süreciyle kalite düzeylerinin onaylanması ve tanınması konusundaki çalışmalara ilişkin esasları düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2 Bu Yönetmelik, yükseköğretim üst kurulları ile yükseköğretim kurumlarının akademik ve idari hizmetlerinin değerlendirilmesi, kalitelerinin geliştirilmesi, kalite düzeylerinin onaylanması ve tanınması çalışmaları ile ilgili görev, yetki ve sorumluluklarına ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
Madde 3 Bu Yönetmelik, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 7 ve 65 inci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4 Bu Yönetmelikte geçen;
Yükseköğretim Üst Kurulları: Yükseköğretim Kurulu ve Üniversitelerarası Kurulu,
Yükseköğretim Kurumları: Üniversiteler ve yüksek teknoloji enstitülerini,
Yükseköğretim Kurumu Akademik Birimleri: Bir yükseköğretim kurumunun fakülte, yüksekokul, konservatuvar , meslek yüksekokulu, enstitü ve araştırma merkezlerini,
Program: Bir yüksek öğretim kurumunun akademik birimlerinin bölüm, program, bilim veya sanat dalını,
Yükseköğretim Kurumunun Misyonu: Kendisi için belirlediği temel varlık gerekçesi ve görevleri,
Yükseköğretim Kurumunun Vizyonu: Gelecekte ulaşmak istediği idealleri,
Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonu: Üniversitelerarası Kurul tarafından oluşturulan, yükseköğretim kurumlarında akademik değerlendirme ve kalite geliştirme çalışmalarının düzenlenmesi ve koordinasyonundan sorumlu komisyonu,
Yükseköğretim Kurumu Yıllık Değerlendirme Raporu: Bir yükseköğretim kurumunun, akademik değerlendirme ve kalite geliştirme çalışmalarının sonuçlarını içeren ve ilgili yükseköğretim kurumu tarafından her yıl hazırlanan raporu,
Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonu Raporu: Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonu’nun yükseköğretim kurumlarının yıllık değerlendirme raporlarını dikkate alarak, her yıl hazırladığı veya hazırlattığı raporu,
Yükseköğretim Kurumu Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Kurulu: Bir yükseköğretim kurumundaki akademik değerlendirme ve kalite geliştirme sürecinden sorumlu kurulu,
Yükseköğretim Kurumu Öğrenci Konseyi: Yükseköğretim kurumlarında öğrencilerin kendi aralarında demokratik usullerle kurdukları ilgili yükseköğretim kurumunun öğrenci birliğini,
Kalite Geliştirme: Bir yükseköğretim kurumunun, eğitim, öğretim, araştırma faaliyetleri ile idari hizmetlerinin kalitesinin sürekli iyileştirilmesini,
Stratejik Planlama: Bir yükseköğretim kurumunun, iç veya dış değerlendirme sonuçlarına göre zayıf ve kuvvetli yönlerini, önündeki fırsat ve tehditleri belirlemesi, bunların ışığında kalitesini geliştirecek olan stratejilerini oluşturması, bu stratejileri ölçülebilir hedeflere dönüştürmesi ve performans göstergelerini belirleyerek onları sürekli izlemesi sürecini,
Stratejik Hedefler: Bir yükseköğretim kurumunun, misyonu doğrultusunda belirlenmiş stratejik önemi olan amaçlarını,
Performans: Bir yükseköğretim kurumunun, belirlediği stratejik hedeflerine ulaşabilme derecesini,
İç Değerlendirme: Bir yükseköğretim kurumunun, eğitim, öğretim, araştırma faaliyetleri ile idari hizmetlerinin kalitesinin ve kurumsal kalite geliştirme çalışmalarının, ilgili kurumun görevlendireceği değerlendiriciler tarafından değerlendirilmesini,
Dış Değerlendirme: Bir yükseköğretim kurumunun, eğitim, öğretim, araştırma faaliyetleri ile idari hizmetlerinin kalitesinin, ilgili kurumdan bağımsız dış değerlendiriciler tarafından değerlendirilmesini,
Dış Değerlendiriciler: Yurt içi veya yurt dışında faaliyet gösteren “Kalite Değerlendirme Tescil Belgesi”ne sahip kurum, kuruluş veya kurullarını,
Kalite Değerlendirme Tescil Belgesi: Yükseköğretim kurumlarından bağımsız kurum, kuruluş veya kurulların, yükseköğretim kurumlarında akademik ve idari hizmetlerin kalite düzeyini ve kalite geliştirme çalışmalarını değerlendirmeye yetkili olduğunu gösteren belgeyi,
Kalite Belgesi: Bir yükseköğretim kurumunun, dış değerlendirme sonucunda aldığı, eğitim, öğretim, araştırma faaliyetleri ile idari hizmetlerinin kalite düzeyini gösteren belgeyi,
Kalite Onayı ve Tanınma: Bir yükseköğretim kurumunun, “Kalite Belgesi” alarak kalite düzeylerinin onaylanması, ulusal veya uluslar arası diğer yükseköğretim kurumları ve ilgili kuruluşları tarafından kalitesinin tanınmasını,
Kurum İçi Periyodik Gözden Geçirme: Bir yükseköğretim kurumunun, eğitim, öğretim, araştırma faaliyetleri ile idari hizmetlerinin kalitesini, kalite geliştirme çalışmalarını, iyileştirme faaliyetlerini ve sonuçlarını periyodik olarak değerlendirmesini,
İyileştirme Eylem Planları: Bir yükseköğretim kurumunun, iç veya dış değerlendirme sonuçlarına göre yapılacak olan iyileştirme eylemlerini, ilgili sorumlularını ve zamanlamasını gösteren planları,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonu
Komisyonun kuruluşu ve başkanı
Madde 5 Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonu, Üniversitelerarası Kurul tarafından seçilen, her birisi farklı yükseköğretim kurumlarında görev yapan, akademik değerlendirme ve kalite geliştirme uygulamaları konusunda deneyimli, temel bilimler, mühendislik bilimleri, sosyal bilimler ve sağlık bilimleri alanlarının her birinden en az bir üye olmak üzere toplam dokuz üyeden oluşur.
Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonu’nun başkanı, Üniversitelerarası Kurul tarafından adı geçen komisyonun üyeleri arasından seçilir.
Komisyon üyelerinin görev süresi
Madde 6 Komisyon üyelerinin görev süresi dört yıldır. Süresi biten üye, bir dönem daha seçilebilir. Ancak, iki dönemden fazla üyelik yapılamaz. İlk seçim döneminden sonraki her seçim döneminde, dokuz üyeden en az 1/3′i ve en fazla 2/3′si önceki dönem görev yapmış komisyon üyeleri arasından seçilerek Komisyonun çalışmalarında süreklilik sağlanır. Herhangi bir nedenle bu şart sağlanamazsa, Komisyon, bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinde belirtilen aynı usulle, yeni üyelerden oluşturulur. Yine herhangi bir sebeple boşalan üyelik için aynı esaslara göre yeni üye seçilir. Bu suretle seçilen üye, yerine seçildiği üyenin görev süresini tamamlar.
Komisyonun görevleri
Madde 7 Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonunun görevleri şunlardır:
a) Yükseköğretim Kurulunun stratejik planı ve hedefleri doğrultusunda, yükseköğretim kurumlarının akademik ve idari hizmetlerinin değerlendirilmesi, kalitelerinin geliştirilmesi, kalite düzeylerinin onaylanması ve tanınması ile ilgili stratejileri, süreçleri, usul ve esasları belirlemek, gerektiğinde güncellemek ve yükseköğretim kurumlarına bildirmek,
b) Bu maddenin birinci fıkrasının (a) bendine göre belirlenecek stratejiler, usul ve esaslar çerçevesinde, yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan yıllık değerlendirme raporlarını incelemek, inceletmek ve kendi hazırladığı veya hazırlatacağı yıllık Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonu Raporunu, yükseköğretim üst kurullarının başkanlıklarına sunmak,
c) Yükseköğretim kurumlarının akademik değerlendirme ve kalite geliştirme kurullarından gelen kalite geliştirme çalışmaları arasından örnek uygulamaları, diğer yükseköğretim kurumları ile paylaşmak,
d) Yükseköğretim Kurulunun stratejik planı ve hedefleri doğrultusunda, yükseköğretimde uluslararası karşılıklı tanınma ve kalite geliştirme çalışmalarına Yükseköğretim Kurulu adına katılmak ve bu çalışmaların ulusal düzeyde yürütülmesini sağlamak,
e) Yükseköğretim Kurulunun stratejik planı ve hedefleri doğrultusunda, ulusal düzeyde yükseköğretim kurumlarında akademik değerlendirme ve kalite geliştirme çalışmalarını yürütebilecek bağımsız kurum, kuruluş veya kurullara Yükseköğretim Kurulu tarafından “Kalite Değerlendirme Tescil Belgesi”nin verilebilmesi için usul ve esasları belirlemek, bu kapsamda başvuruları incelemek ve onay için Yükseköğretim Kuruluna sunmak,
f) Yükseköğretimde uluslararası karşılıklı tanınma çalışmaları kapsamında, uluslararası düzeyde “Kalite Değerlendirme Tescil Belgesi”ne sahip, yükseköğretim kurumlarında akademik değerlendirme ve kalite geliştirme çalışmalarını yürütebilecek bağımsız, uluslararası kurum, kuruluş veya kurulların tescil belgelerinin Yükseköğretim Kurulu tarafından tanınması için usul ve esasları belirlemek,
g) Bu maddenin birinci fıkrasının (e) ve (f) bentlerinde belirtilen Kalite Değerlendirme Tescil Belgesine sahip kurum, kuruluş veya kurulların, bu Yönetmelikte yer alan yetkilerini sürdürebilmeleri ve gerektiğinde bu yetkilerinin Yükseköğretim Kurulu tarafından iptali için usul ve esasları belirlemek,
h) Yükseköğretim kurumlarının akademik değerlendirme, kalite geliştirme ve kalite düzeylerinin onaylanması ve tanınması çalışmaları ile ilgili yapılacak her türlü düzenlemede Yükseköğretim Kuruluna destek vermek.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yükseköğretim Kurumu Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Kurulu
Kalite değerlendirme ve geliştirme kurulu
Madde 8 Yükseköğretim kurumları kendi içlerinde akademik değerlendirme ve kalite geliştirme çalışmalarından sorumlu, Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Kurulu’nu oluştururlar. Bu kurulun üye sayısı ve üyeleri, ilgili yükseköğretim kurumunun senatosu tarafından belirlenir. Kurul, başkan dahil, en az dokuz en fazla on sekiz kişiden oluşur. Kurul üyeleri arasında; en az bir rektör yardımcısı, bir dekan, var ise bir enstitü müdürü, bir yüksekokul müdürü, bir meslek yüksekokulu müdürü, bir araştırma merkezi müdürü ile ilgili yükseköğretim kurumunun genel sekreteri ve öğrenci konseyi temsilcisi bulunur.
Akademik değerlendirme ve kalite geliştirme kurulu başkanı
Madde 9 Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Kurulunun başkanlığını, ilgili yükseköğretim kurumunun rektörü, rektörün bulunmadığı zamanlarda ise Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Kurulu üyesi rektör yardımcısı yapar.
Akademik değerlendirme ve kalite geliştirme kurulu üyelerinin görev süresi
Madde 10 Her iki yılda bir, Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Kurulu üyelerinin 1/3′i ilgili yükseköğretim kurumunun senatosu tarafından değiştirilir. Yeni üyeler, öncekilerden farklı akademik birimlerden seçilerek, yükseköğretim kurumunun tüm akademik birimlerinin zaman içinde bu kurulda temsil edilmesi sağlanır. Herhangi bir nedenle boşalan kurul üyeliği için aynı esaslara göre, yeri boşalan üyenin bağlı bulunduğu birimden yeni üye seçilir. Bu suretle seçilen üye, yerine seçildiği üyenin süresini tamamlar.
Akademik değerlendirme ve kalite geliştirme kurulunun görevleri
Madde 11 Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Kurulunun görevleri şunlardır:
a) İlgili yükseköğretim kurumunda, kurumun stratejik planı ve hedefleri doğrultusunda, akademik ve idari hizmetlerin değerlendirilmesi, kalitesinin geliştirilmesi ve kalite düzeyinin onaylanması için yapılacak her türlü çalışmayı yürütmek,
b) İlgili yükseköğretim kurumunda “iç değerlendirme” çalışmalarını yürütmek ve buna bağlı olarak iç değerlendirme raporunu hazırlamak veya hazırlatmak,
c) İlgili yükseköğretim kurumunun “dış değerlendirme” yaptırması durumunda, gerekli hazırlıkları yapmak, dış değerlendirici kurum, kuruluş veya kurula her türlü desteği vermek,
ç) Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonu ile yakın ilişkide çalışmak, Komisyonun belirleyeceği usul ve esaslar doğrultusunda çalışmaları yürütmek ve örnek uygulamaları Komisyon ile paylaşmak,
d) Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonu kararlarını ilgili yükseköğretim kurumunun akademik birimlerinde duyurmak, uygulamalarını takip etmek ve bu uygulamaların sonuçlarını izlemek,
e) Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonunun yükseköğretim üst kurullarına hazırlayacağı raporlara destek vermek.
Akademik birimlerin akademik değerlendirme ve kalite geliştirme çalışmalarına katılımı
Madde 12 Bir yükseköğretim kurumunun akademik birimleri, Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Kurulu’nun çalışmalarına destek verir. Kurulun yönlendirmesi doğrultusunda kendi akademik programlarının ve idari hizmetlerinin kalite geliştirme faaliyetlerini koordine eder ve performanslarını izler. Sonuçlarını ilgili yükseköğretim kurumunun Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Kurulu’na sunar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İç Değerlendirme
İç değerlendirme süreci ve takvimi
Madde 13 Bir yükseköğretim kurumu, Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonu tarafından belirlenen iç değerlendirme sürecine göre, yılda bir kez Ocak ve Şubat aylarında, bir önceki yılın, bu Yönetmeliğin 15 inci maddesinde belirtilen konuları içeren iç değerlendirme çalışmasını tamamlar ve Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonu’na gönderir.
Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonu, yükseköğretim kurumlarından gelen raporlara dayanarak Mart ve Nisan aylarında yıllık Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonu Raporunu oluşturur ve yükseköğretim üst kurullarının başkanlıklarına sunar.
İç değerlendirme kapsamı
Madde 14 Bir yükseköğretim kurumunun, ön lisans, lisans, lisansüstü düzeyindeki akademik birimleri ve araştırma merkezlerinin her türlü eğitim, öğretim ve araştırma faaliyetleri ile idari hizmetlerinin kalitesi ve kalite geliştirme çalışmaları iç değerlendirme kapsamında değerlendirilir.
İç değerlendirme konuları
Madde 15 Bir yükseköğretim kurumunda yapılacak iç değerlendirmelerde; Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonunun belirleyeceği süreç, usul ve esaslar göz önüne alınarak, ilgili yükseköğretim kurumunun aşağıdaki konuları kapsayan çalışmaları değerlendirilir:
a) Yükseköğretim Kurulunun stratejik planı ve hedefleri doğrultusunda belirleyeceği misyonu, vizyonu ve stratejik hedefleri,
b) Akademik birimlerinin ölçülebilir nitelikteki hedefleri, bu hedeflerle ilgili performans göstergelerinin belirlenmesi ve bunların periyodik olarak gözden geçirilmesi,
c) Yükseköğretim üst kurullarının veya Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonunun belirleyeceği yükseköğretim kurumlarını kapsayan ölçülebilir nitelikteki hedeflerin, bu hedeflerle ilgili performansın ve performans göstergelerinin periyodik olarak gözden geçirilmesi,
d) Mali kaynaklarının eğitim, öğretim ve araştırma faaliyetleri ile idari hizmetler için etkin ve verimli kullanılması,
e) Eğitim ve öğretim süreçleri, ders program ve yükleri, eğitim programlarının etkinliği, öğrenci katılımı ve memnuniyeti başta olmak üzere öğrencilerinin kalite ve performansları ile ilgili çalışmaları,
f) Araştırma faaliyetleri ve etkinliği ile akademisyenlerinin kurumsal çalışmalara katılımı ve memnuniyeti başta olmak üzere ilgili süreçleri,
g) Bilişim ve akademik altyapı ( laboratuvar , kütüphane ve benzeri) hizmetleri,
h) Akademik birimlerinin araştırma ve geliştirme faaliyetleri,
i) İdari personelinin kurumsal çalışmalara katılımı ve memnuniyeti ile idari ve destek hizmetleri,
j) Mezun yönetim ve izleme sistemi,
k) Topluma açıklık ve toplum hizmetleri,
l) Yaşam boyu eğitim faaliyetleri,
m) Bir önceki iç değerlendirmede ortaya çıkan ve iyileştirilmeye ihtiyaç duyulan alanlarla ilgili çalışmalar,
Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonu yüksek- öğretim kurumlarının iç değerlendirme sürecini oluştururken bu konuları daha ayrıntılı olarak belirleyebilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Dış Değerlendirme
Dış değerlendirme süreci ve takvimi
Madde 16 Bir yükseköğretim kurumu uygun gördüğü durumda, kendi iç değerlendirme sürecini, bu Yönetmeliğin 14 üncü maddesinde belirtilen takvime göre, Kalite Değerlendirme Tescil Belgesi’ne sahip bağımsız bir kurum, kuruluş veya kurul ile birlikte yürütebilir.
Dış değerlendirme kapsamı ve konuları
Madde 17 Bir yükseköğretim kurumunun dış değerlendirilmesi, bu Yönetmeliğin 14 üncü maddesinde belirtilen kapsamda, en az, bu Yönetmeliğin 15 inci maddede belirtilen konuları içerecek şekilde gerçekleştirilir. Dış değerlendirme yapılan bir yükseköğretim kurumunda o yıla ilişkin ayrıca bir iç değerlendirme yapılmaz.
Kalite belgesi ve geçerlilik süresi
Madde 18 Bir yükseköğretim kurumu, dış değerlendirme sonucuna göre ilgili kurumun kalite ve kalite geliştirme düzeyini gösteren “Kalite Belgesi”ni alabilir. Kalite belgesinin geçerlilik süresi beş yıldır.
Kalite belgesi, kurum bazında alınabileceği gibi bir yükseköğretim kurumunun akademik birim/birimleri veya akademik birimlerinin program/programları bazında da alınabilir.
ALTINCI BÖLÜM
Değerlendirme Sonrası Çalışmalar ve Periyodik Gözden Geçirme
Stratejik planlama
Madde 19 Bir yükseköğretim kurumu her yıl periyodik olarak, bir sonraki takvim yılı başına kadar, kendi yıllık iç veya dış değerlendirme raporunu, kurum içi periyodik gözden geçirme sonuçlarını, Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonunun yıllık raporunu ve yükseköğretim üst kurullarının ilgili kararlarını dikkate alarak, bir sonraki takvim yılı için stratejik planını hazırlar, iyileştirme eylem planlarını oluşturur ve yürütür.
İyileştirme eylem planları
Madde 20 Bir yükseköğretim kurumunda yapılan iç veya dış değerlendirme sonucunda ortaya çıkan iyileştirmeye açık alanların iyileştirilebilmesi için yükseköğretim kurumunun akademik birimleri veya programları tarafından iyileştirme eylem planları hazırlanır. Bu planda hangi iyileştirmelerin, kimlerin sorumluluğunda, ne zaman ve ne kadar sürede tamamlanması gerektiği belirtilir.
İyileştirme eylem planları, yükseköğretim kurumunun ilgili akademik biriminin yöneticisi tarafından yürütülür.
Periyodik gözden geçirme ve sıklığı
Madde 21 Bir yükseköğretim kurumu, her takvim yılı başından itibaren yıl içinde Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Komisyonu veya ilgili yükseköğretim kurumunun kalite geliştirme kurulu tarafından belirlenen usul ve esaslara göre kendi durumlarının bir değerlendirmesini ve gözden geçirme çalışmasını yapar. Bu değerlendirmelerin altı aylık periyotları aşmaması sağlanır.
Yükseköğretim kurumunun Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Kurulu, periyodik gözden geçirme toplantılarını organize eder ve değerlendirme sonuçlarını, değerlendirmenin tamamlanmasını izleyen senato toplantısında sunar.
Yapılan değerlendirme toplantılarının zamanları, katılımcıları, sonuçta alınan kararlar ve uygulama sonuçları yıllık iç veya dış değerlendirmeyi yapan kurum, kuruluş veya kurula sunulur.
YEDİNCİ BÖLÜM
Değerlendirme Sonuçlarının Kamuoyuna Açıklığı, Ödül ve Harcamalar
Değerlendirme sonuçlarının kamuoyuna açıklığı
Madde 22 Yükseköğretim kurumlarında yapılan iç veya dış değerlendirmelerin sonuçları kamuoyuna açıktır. Yükseköğretim kurumların yıllık iç veya dış değerlendirme raporları ve Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonu Raporu, ilgili kurumların internet sayfalarında yayınlanır.
İyi uygulamaların ödüllendirilmesi
Madde 23 Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonu, yükseköğretim kurumlarının örnek kalite geliştirme çalışmalarını teşvik amacıyla ödüllendirmesi için Yükseköğretim Kuruluna sunar.
Kalite çalışmaları kapsamındaki harcamalar
Madde 24 Bu Yönetmelik kapsamında, Yükseköğretim Kurulu ve yükseköğretim kurumları tarafından gerçekleştirilecek olan çalışmalara ilişkin harcamalar, ilgili kurul veya kurumların bütçesinden karşılanır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
Madde 25 22/10/2002 tarihli ve 24914 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Yükseköğretim Kurumlarında Akademik Değerlendirme ve Kalite Kontrol Yönetmeliği” yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçici Madde 1 Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonu, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği yılın sonuna kadar bu Yönetmeliğin 7 nci maddesinde belirtilen, yükseköğretim kurumlarında akademik değerlendirme ve kalite geliştirme çalışmalarına yönelik olarak stratejileri, süreçleri, usul ve esasları belirler, bunların onaylanması ve yükseköğretim kurumlarına bildirilmesi için Yükseköğretim Kuruluna sunar.
Geçici Madde 2 Yükseköğretim kurumları, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iç veya dış değerlendirme çalışmalarını tamamladıktan sonra, o takvim yılının sonuna kadar bir sonraki yılın stratejik planlarını hazırlar.
Yürürlük
Madde 26 Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 27 Bu Yönetmelik hükümlerini Yükseköğretim Kurulu Başkanı yürütür .
Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Konseyleri ve Yükseköğretim
Kurumları Ulusal Öğrenci Konseyi Yönetmeliği
BİRİNCİ KISIM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Madde 1 Bu Yönetmeliğin amacı; Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarına kayıtlı öğrencilerin eğitim, sağlık, spor ve kültürel ihtiyaçlarının karşılanması ve geliştirilmesinde haklarını gözetmek, ulusal çıkarlar konusunda duyarlı olmalarını sağlamak, yükseköğretim kurumları yönetim organları ile öğrenciler arasında etkili bir iletişim kurarak öğrencilerin beklenti ve isteklerini yönetim organlarına iletmek ve öğrencilerin eğitim-öğretim konusundaki kararlara katılımını sağlamak amacıyla oluşturulacak Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Konseyleri ile bunları ulusal ve uluslararası düzeyde temsil etmek için Yükseköğretim Kurumları Ulusal Öğrenci Konseyinin kuruluş, görev, yetki ve çalışma esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2 Bu Yönetmelik; Türkiye’deki Üniversiteler ile Yüksek Teknoloji Enstitülerindeki ön lisans, lisans ve lisansüstü öğrencilerini temsil etme yetkisiyle kurulacak olan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Konseyleri ve Yükseköğretim Kurumları Ulusal Öğrenci Konseyinin kuruluş, görev, yetki ve çalışma esaslarına ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
Madde 3 Bu Yönetmelik, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 7 ve 65 inci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4 Bu Yönetmelikte geçen;
a) Yükseköğretim Kurumu Öğrenci Konseyi: Yükseköğretim kurumlarında öğrencilerin kendi aralarında demokratik usullerle kurdukları öğrenci birliğini,
b) Bölüm/Program/Anabilim Dalı/ Anasanat Dalı Öğrenci Temsilcisi: Bir yükseköğretim kurumunun; fakülte, yüksekokul, konservatuvar , meslek yüksekokulu veya enstitülerindeki her bir bölüm/program/anabilim dalı veya anasanat dalı öğrencilerinin, kendi aralarından, bulundukları bölüm/program/anabilim dalı veya anasanat dalı öğrencilerini, Öğrenci Konseyinde temsil etmesi için seçtiği öğrenciyi,
c) Bölüm/Program/Anabilim Dalı/ Anasanat Dalı Öğrenci Temsilcileri Kurulu: Bir yükseköğretim kurumunun; fakülte, yüksekokul, konservatuvar , meslek yüksekokulu veya enstitülerindeki bölüm/program/anabilim dalı veya anasanat dalı öğrenci temsilcilerinden oluşan kurulu,
d) Fakülte/Yüksekokul/ Konservatuvar /Meslek Yüksekokulu/Enstitü Öğrenci Temsilcisi: Bir yükseköğretim kurumunun; fakülte, yüksekokul, konservatuvar , meslek yüksekokulu veya enstitülerindeki bölüm/program/anabilim dalı veya anasanat dalı öğrenci temsilcilerinin, kendi aralarından, bulundukları fakülte/yüksekokul/ konservatuvar /meslek yüksekokulu veya enstitü öğrencilerini Öğrenci Konseyinde temsil etmesi için seçtiği öğrenciyi,
e) Öğrenci Konseyi Genel Kurulu: Bir yükseköğretim kurumundaki fakülte, yüksekokul, konservatuvar , meslek yüksekokulu ve enstitü öğrenci temsilcilerinden oluşan kurulu,
f) Öğrenci Konseyi Kurultayı: Bir yükseköğretim kurumunun fakülte, yüksekokul, konservatuvar , meslek yüksekokulu ve enstitü öğrenci temsilcilerinin katılımıyla, her yıl Kasım ayında gerçekleştirilen Öğrenci Konseyinin genel kurul toplantısını,
g) Öğrenci Konseyi Kurultayı Divan Kurulu: Öğrenci Konseyi Kurultayı’nda gündem maddelerinin bu Yönetmeliğe ve yükseköğretim kurumlarının konuya ilişkin hazırlayacakları yönerge hükümlerine uygun olarak gerçekleştirilmesi için Öğrenci Konseyi Genel Kurulunca seçilen kurulu,
h) Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulu: Öğrenci Konseyinin yönetim organını,
i) Öğrenci Konseyi Denetleme Kurulu: Öğrenci Konseyinin denetleme organını,
j) Öğrenci Konseyi Başkanı: Öğrenci Konseyinin ve Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulu’nun başkanını,
k) Yükseköğretim Kurumları Ulusal Öğrenci Konseyi: Türkiye’deki yükseköğretim kurumları öğrenci konseyleri başkanlarının bir araya gelerek kurduğu öğrenci birliğini,
l) Ulusal Öğrenci Konseyi Genel Kurulu: Yükseköğretim kurumları öğrenci konseyleri başkanlarından oluşan kurulu,
m) Ulusal Öğrenci Konseyi Kurultayı: Yükseköğretim kurumları öğrenci konseyleri başkanlarının katılımıyla, her yıl Aralık ayında gerçekleştirilen öğrenci konseylerinin genel kurul toplantısını,
n) Ulusal Öğrenci Konseyi Kurultayı Divan Kurulu: Ulusal Öğrenci Konseyi Kurultayında gündem maddelerinin bu Yönetmelik esaslarına uygun olarak gerçekleştirilmesi için Ulusal Öğrenci Konseyi Genel Kurulunca seçilen heyetini,
o) Ulusal Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulu: Ulusal Öğrenci Konseyi’nin yönetim organını,
p) Ulusal Öğrenci Konseyi Denetleme Kurulu: Ulusal Öğrenci Konseyinin denetleme organını,
r) Ulusal Öğrenci Konseyi Başkanı: Ulusal Öğrenci Konseyinin ve Ulusal Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulunun başkanını,
ifade eder.
2547 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinde yapılmış bulunan tanımlar aksi belirtilmedikçe bu Yönetmelik için de geçerlidir.
İKİNCİ KISIM
Öğrenci Konseyi
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Öğrenci temsilcileri seçimlerine ilişkin genel esaslar
Madde 5 Bir yükseköğretim kurumunda Öğrenci Konseyi üyelerinin belirlenmesi ve organlarının oluşturulması için yapılacak seçimler, ilgili yükseköğretim kurumu rektörlüğü tarafından belirlenen bir süre ve program içerisinde her yılın Kasım ayında gerçekleştirilir. Bu süre ve program içerisinde yapılan seçimlerde, bir birimde herhangi bir nedenle sonuç alınamaz ise, o birimde o akademik yıla ilişkin temsilci seçilmemiş olur. Öğrenci temsilciliklerine aday olacak öğrenciler, seçim tarihinden en az bir hafta önce adaylıklarını ilan ederler ve seçimlerin yapılacağı tarihten bir önceki günün mesai bitimine kadar seçim kampanyasını yürütebilirler.
Öğrenci temsilci adaylarında aranacak nitelikler
Madde 6 Öğrenci temsilciliklerine aday olacak öğrencilerde aşağıdaki şartlar aranır:
a) İlgili fakülte, yüksekokul, konservatuvar , meslek yüksekokulu veya enstitünün kayıtlı öğrencisi olması,
b) Siyasi parti organlarında üye veya görevli olmaması,
c) Yükseköğretim kurumundan uzaklaştırılmasını gerektiren yüz kızartıcı bir suç işlememiş olması,
d) Seçimin yapıldığı dönemde kayıt dondurmamış olması.
Öğrenci konseyi seçim ve çalışma esasları yönergesi
Madde 7 Yükseköğretim kurumları senatoları, bu Yönetmelik maddelerine aykırı olmamak kaydı ile kendi öğrenci konseyleri ve öğrenci temsilcilikleri seçim ve çalışmalarına ilişkin hususları, çıkaracakları yönergelerle tespit ederler.
İKİNCİ BÖLÜM
Öğrenci Konseyi Organları
Öğrenci konseyi organları
Madde 8 Öğrenci Konseyi Organları, “Bölüm/Program/Anabilim Dalı/ Anasanat Dalı Öğrenci Temsilcisi”, “Bölüm/Program/Anabilim Dalı/ Anasanat Dalı Öğrenci Temsilcileri Kurulu”, “Fakülte/Yüksekokul/ Konservatuvar /Meslek Yüksekokulu/Enstitü Öğrenci Temsilcisi”, “Öğrenci Konseyi Genel Kurulu”, “Öğrenci Konseyi Kurultayı Divan Kurulu”, “Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulu”, “Öğrenci Konseyi Denetleme Kurulu” ve “Öğrenci Konseyi Başkanı”ndan oluşur.
Öğrenci Konseyi yapılanma şeması EK-1′de gösterilmiştir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Bölüm, Program, Anabilim Dalı, Anasanat Dalı Öğrenci Temsilcisi
Öğrenci temsilcisi seçimi
Madde 9 Bölüm/Program/Anabilim Dalı/ Anasanat Dalı Öğrenci Temsilcisi, bir yükseköğretim kurumunun:
a) Fakülte, yüksekokul veya konservatuvarlarındaki her bir bölüm,
b) Meslek yüksekokullarındaki her bir program,
c) Enstitülerindeki her bir anabilim dalı/ anasanat dalı,
d) Bölümlerindeki program/anabilim dalı/ anasanat dalına öğrenci alınan fakülte, yüksekokul veya konservatuvarlarda ise, her bir program/anabilim dalı/ anasanat dalı öğrencilerince, kendi aralarından, seçime katılanların salt çoğunluğuyla ve bir yıl için seçilir. Bir temsilci en fazla üst üste iki dönem görev yapabilir.
Bölüm/program/anabilim dalı/ anasanat dalı öğrenci temsilcilikleri seçimlerinde, seçimin yapılabilmesi için birinci tur seçimlerde seçimin yapıldığı bölüm/program/anabilim dalı/ anasanat dalına kayıtlı öğrencilerin (varsa ikinci öğretim öğrencileri dahil) en az %60′ ının , ikinci turda ise en az %50′sinin seçime katılması şarttır. İlk iki turda seçim yapılamaz ise üçüncü turda katılma şartı aranmaz.
Bölüm/Program/Anabilim Dalı/ Anasanat Dalı Öğrenci Temsilcisinin seçilme niteliklerini k aybetmesi ya da herhangi bir nedenle süresi bitmeden önce görevinden ayrılması halinde kalan süreyi tamamlamak üzere, ilgili bölüm/program/anabilim dalı/ anasanat dalında bir ay içerisinde aynı usülle yeni bir temsilci seçilir.
Öğrenci temsilcisinin görevleri
Madde 10 Bölüm/Program/Anabilim Dalı/ Anasanat Dalı Öğrenci Temsilcisinin görevleri şunlardır:
a) Temsil ettiği bölüm/program/anabilim dalı/ anasanat dalında Öğrenci Konseyi çalışmalarını yürütmek,
b) Öğrenci Konseyi organlarının aldığı kararları temsil ettiği birimde duyurmak ve uygulamalarını izlemek,
c) Fakülte, yüksekokul, konservatuvar , meslek yüksekokulu veya enstitülerin Bölüm/Program/Anabilim Dalı/ Anasanat Dalı Öğrenci Temsilcileri Kurulu toplantılarına katılmak ve bu toplantılarda kendi bölüm/program/anabilim dalı/ anasanat dalı öğrencilerini temsil etmek,
d) Temsil ettiği bölüm/program/anabilim dalı/ anasanat dalındaki öğrenci sorunlarını belirlemek ve bunların çözümü için Öğrenci Konseyinin ve yükseköğretim kurumunun ilgili yönetim organlarına iletmek,
e) Kendi bölüm/program/anabilim dalı/ anasanat dalı öğrencilerini, öğrenci etkinliklerinde temsil etmek,
f) Temsil ettiği bölüm/program/anabilim dalı/ anasanat dalındaki öğrencilerle bu birimlerin yönetim organları arasında iletişimi geliştirmek,
g) Temsil ettiği bölüm/program/anabilim dalı/ anasanat dalındaki öğrenci etkinliklerini koordine etmek,
h) Öğrencilerle ilgili konuların görüşülmesi sırasında temsil ettiği bölüm/program/anabilim dalı/ anasanat dalının akademik toplantılarına katılmak.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Bölüm, Program, Anabilim Dalı, Anasanat Dalı Öğrenci Temsilcileri Kurulu
Öğrenci temsilcileri kurulu
Madde 11 Bölüm/Program/Anabilim Dalı/ Anasanat Dalı Öğrenci Temsilcileri Kurulu, bir yükseköğretim kurumunun:
a) Fakülte, yüksekokul veya konservatuvarlarında bölüm,
b) Meslek yüksekokullarında program,
c) Enstitülerinde anabilim dalı/ anasanat dalı,
d) Bölümlerindeki program/anabilim dalı/ anasanat dalına öğrenci alınan fakülte, yüksekokul veya konservatuvarlarında ise, program/anabilim dalı/ anasanat dalı öğrenci temsilcilerinden oluşur ve yükseköğretim kurumunun ilgili akademik birimlerinde Öğrenci Konseyi çalışmalarını yürütür. Bölüm/Program/Anabilim Dalı/ Anasanat Dalı Öğrenci Temsilcileri Kurulu, Öğrenci Konseyi Genel Kurulu ve Yönetim Kuruluna karşı sorumludur.
Bölüm/Program/Anabilim Dalı/ Anasanat Dalı Öğrenci Temsilcileri Kurulu, ilgili Fakülte/Yüksekokul/ Konservatuvar /Meslek Yüksekokulu veya Enstitü Öğrenci Temsilcisinin başkanlığında ayda en az bir defa toplanır. Toplantı gündemi, yeri ve tarihi en az yedi gün önce kurul başkanı tarafından öğrenci temsilcilerine duyurulur. Kurulun toplanabilmesi için temsilci üye sayısının salt çoğunluğunun katılımı, karar alabilmesi için de yapılacak açık oylamada katılanların salt çoğunluğunun oyu gereklidir. Oyların eşitliği durumunda başkanın oyu belirleyicidir.
Öğrenci temsilcileri kurulunun görevleri
Madde 12 Bölüm/Program/Anabilim Dalı/ Anasanat Dalı Öğrenci Temsilcileri Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Öğrenci Konseyi’nin aldığı kararların, temsilcilerce birimlerinde duyurulması için çalışmalar yapmak ve uygulamalarını izlemek,
b) Bölüm/program/anabilim dalı/ anasanat dallarının sorunlarını tartışmak ve karara bağlamak,
c) Bulundukları fakülte/yüksekokul/ konservatuvar /meslek yüksekokulu ve enstitülerde ortak öğrenci etkinlikleri oluşturmak ve koordine etmek,
d) Bölüm/program/anabilim dalı/ anasanat dalları öğrencileri arasında iletişimi geliştirmek için çalışmalar yapmak,
e) Bölüm/program/anabilim dalı/ anasanat dalları öğrencileri ile ilgili birimlerin akademik ve yönetim organları arasındaki iletişimi geliştirmek için çalışmalar yapmak,
f) Çalışmaları ile ilgili raporlar hazırlamak ve arşiv oluşturmak.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Fakülte, Yüksekokul, Konservatuvar , Meslek Yüksekokulu,
Enstitü Öğrenci Temsilcisi
Öğrenci temsilcisi
Madde 13 Fakülte/Yüksekokul/ Konservatuvar /Meslek Yüksekokulu/Enstitü Öğrenci Temsilcisi, bir yükseköğretim kurumunun:
a) Fakülte, yüksekokul veya konservatuvarlarındaki bölüm,
b) Meslek yüksekokullarındaki program,
c) Enstitülerindeki anabilim dalı/ anasanat dalı,
d) Bölümlerindeki program/anabilim dalı/ anasanat dalına öğrenci alınan fakülte, yüksekokul veya konservatuvarlarda ise, program/anabilim dalı/ anasanat dalı öğrenci temsilcilerince, kendi aralarından, seçime katılanların salt çoğunluğuyla ve bir yıl için seçilir. Sadece bir bölüm/program/anabilim dalı/ anasanat dalı bulunan fakülte/yüksekokul/ konservatuvar /meslek yüksekokulu veya enstitülerde, var olan Bölüm/Program/Anabilim Dalı veya Anasanat Dalı Öğrenci Temsilcisi, söz konusu fakülte/yüksekokul/ konservatuvar /meslek yüksekokulu veya enstitünün temsilcisi olarak görev yapar. Bir temsilci en fazla üst üste iki dönem görev yapabilir.
Fakülte/Yüksekokul/ Konservatuvar /Meslek Yüksekokulu/Enstitü Öğrenci Temsilcisinin seçilme niteliklerini kaybetmesi ya da herhangi bir nedenle süresi bitmeden önce görevinden ayrılması halinde, kalan süreyi tamamlamak üzere, yükseköğretim kurumunun ilgili fakülte, yüksekokul, konservatuvar , meslek yüksekokulu veya enstitüsünde bir ay içerisinde aynı usülle yeni bir temsilci seçilir. Yeni temsilci seçilinceye kadar, fakülte, yüksekokul, konservatuvar , meslek yüksekokulu veya enstitü öğrenci temsilciliğine, yükseköğretim kurumunun ilgili fakülte yüksekokul, konservatuvar , meslek yüksekokulu veya enstitüsündeki Bölüm/Program, Anabilim Dalı/ Anasanat Dalı Öğrenci Temsilcileri Kurulu üyelerinin kendi aralarından seçeceği bir üye vekâlet eder.
Öğrenci temsilcisinin görevleri
Madde 14 Fakülte/Yüksekokul/ Konservatuvar /Meslek Yüksekokulu/Enstitü Öğrenci Temsilcisinin görevleri şunlardır:
a) Temsil ettiği fakülte, yüksekokul, konservatuvar , meslek yüksekokulu veya enstitüde Öğrenci Konseyi çalışmalarını yürütmek,
b) Öğrenci Konseyi organlarının aldığı kararları, temsil ettiği fakülte, yüksekokul, konservatuvar , meslek yüksekokulu veya enstitüde duyurmak ve uygulamaları izlemek,
c) Temsil ettiği fakülte, yüksekokul, konservatuvar , meslek yüksekokulu veya enstitüde öğrenci sorunlarını belirlemek ve bunların çözümü için Öğrenci Konseyi’nin ve yüksek-öğretim kurumunun ilgili yönetim organlarına iletmek,
d) Bulunduğu fakülte, yüksekokul, konservatuvar , meslek yüksekokulu veya enstitünün öğrencilerini, öğrenci etkinliklerinde temsil etmek,
e) Temsil ettiği fakülte, yüksekokul, konservatuvar , meslek yüksekokulu veya enstitüde öğrenci etkinliklerini koordine etmek,
f) Temsil ettiği fakülte, yüksekokul, konservatuvar , meslek yüksekokulu veya enstitüdeki Bölüm/Program/Anabilim Dalı/ Anasanat Dalı Öğrenci Temsilcileri Kurulu toplantılarına başkanlık etmek ve kurulda alınan kararları yükseköğretim kurumunun ilgili yönetim organlarına iletmek,
g) Öğrencilerle ilgili konuların görüşülmesi sırasında, temsil ettiği fakülte, yüksekokul, konservatuvar , meslek yüksekokulu veya enstitünün yönetim kurulu ve akademik kurul toplantılarına katılmak.
ALTINCI BÖLÜM
Öğrenci Konseyi Genel Kurulu
Öğrenci konseyi genel kurulu
Madde 15 Öğrenci Konseyi Genel Kurulu, yükseköğretim kurumunun fakülte, yüksekokul, konservatuvar , meslek yüksekokulu ve enstitülerinin öğrenci temsilcilerinden oluşur ve Öğrenci Konseyinde en yüksek karar organıdır.
Öğrenci Konseyi Genel Kurulunun toplanabilmesi için üyelerinin salt çoğunluğunun toplantıya katılması gerekir.
Öğrenci Konseyi Genel Kurulu, her yıl en az bir kere ve birincisi Kasım ayında olmak üzere bağlı bulunduğu ilgili yükseköğretim kurumunun “Öğrenci Konseyi Kurultayı” adıyla olağan olarak toplanır ve Öğrenci Konseyi organlarını oluşturur.
Öğrenci Konseyi Kurultayı ve gündemi, Öğrenci Konseyi Başkanı tarafından en az onbeş gün önce üyelere yazılı olarak bildirilir. Yapılan duyuru üzerine bu Yönetmelikte belirtilen toplantı yeter sayısı sağlanamadığı takdirde duyuru işlemi aynı şekilde tekrarlanır.
Öğrenci Konseyi Genel Kurulunda organların oluşturulması kararları, toplantıya katılanların salt çoğunluğu, gizli oylama ve açık sayım ile; bunların dışındaki kararlar, toplantıya katılanların salt çoğunluğu ve açık oylama ile alınır.
Öğrenci Konseyi Genel Kurulu, Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulunun kararı veya Genel Kurul üyelerinin 1/4′ünün yazılı başvurusu üzerine Yönetim Kurulu tarafından olağanüstü toplantıya çağrılabilir. Bu durumlarda Genel Kurul toplantısı en geç onbeş gün içerisinde gerçekleştirilir. Öğrenci Konseyinin olağanüstü yapılan Genel Kurul toplantılarını ve gündemini Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulu belirler ve yürütür.
Öğrenci konseyi genel kurulunun görevleri
Madde 16 Öğrenci Konseyi Genel Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Öğrenci Konseyi Başkanını seçmek,
b) Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulu üyelerini seçmek,
c) Öğrenci Konseyi Denetleme Kurulu üyelerini seçmek,
d) Öğrenci Konseyinin ve bağlı bulunduğu yükseköğretim kurumu öğrencilerinin sorunlarını tartışmak ve karara bağlamak,
e) Öğrenci Konseyinin dönem hedeflerini belirlemek.
YEDİNCİ BÖLÜM
Öğrenci Konseyi Kurultayı Divan Kurulu
Öğrenci konseyi kurultayı divan kurulu
Madde 17 Öğrenci Konseyi Kurultayı Divan Kurulu, her yıl olağan olarak Kasım ayında düzenlenen Öğrenci Konseyi Kurultayında Öğrenci Konseyi Genel Kurulu üyelerinin, üyelerini, kendi aralarından, seçime katılanların salt çoğunluğuyla seçtiği bir başkan ve iki başkan yardımcısından oluşur. Divan Kurulu üyeleri, Öğrenci Konseyi Yönetim ve Denetleme Kurulu seçimlerinde aday olamazlar.
Öğrenci konseyi kurultayı divan kurulunun görevleri
Madde 18 Öğrenci Konseyi Divan Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Öğrenci Konseyi Kurultayı’nda gündemi yürütmek,
b) Öğrenci Konseyi başkanlığı ile Yönetim Kurulu ve Denetleme Kurulu üyeliği seçimlerine aday olacaklar için ayrı ayrı seçim pusulası hazırlamak,
c) Öğrenci Konseyi başkanlığı ile Yönetim Kurulu ve Denetleme Kurulu üyeliği seçimlerinin gizli oylama ve açık sayım ile gerçekleştirilmesini sağlamak,
d) Öğrenci Konseyi başkanlığı ile Yönetim Kurulu ve Denetleme Kurulu üyeliği seçimlerinin oylama sonuçlarını ve seçilenleri, Öğrenci Konseyi Kurultayında ilan etmek. Kurultayı, yeni seçilen Öğrenci Konseyi Başkanının konuşması ile kapatıp, kapanış bildirgesini hazırlayarak ilgili rektörlüğe sunmak.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulu
Öğrenci konseyi yönetim kurulu
Madde 19 Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulu, Öğrenci Konseyi Genel Kurulu üyelerinin, üyelerini, kendi aralarından, seçime katılanların salt çoğunluğuyla ve bir yıl için seçtiği; başkan, başkan yardımcısı, genel sekreter, sayman, halkla ilişkiler ve bilişim sorumlusu, dış ilişkiler sorumlusu, çalışma grupları sorumlusu, eğitim sorumlusu ve sağlık, spor ve kültür sorumlusu olmak üzere toplam dokuz öğrenciden; Öğrenci Konseyi Genel Kurulu’nda bu sayıyı oluşturacak yeterli temsilci olmaması durumunda başkan, genel sekreter, sayman, eğitim sorumlusu ve sağlık, spor ve kültür sorumlusu olmak üzere beş öğrenciden oluşur. Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulu, Öğrenci Konseyi Genel Kurulu’na karşı sorumludur.
Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulu, Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulu Başkanının yönetiminde ayda en az bir kez toplanır. Kurulun toplantı gündemi, yeri ve tarihi en az yedi gün önce başkan tarafından Yönetim Kurulu üyelerine duyurulur. Kurulun toplanabilmesi için kurul üye sayısının salt çoğunluğunun katılımı, karar alabilmesi için de yapılacak açık oylamada katılanların salt çoğunluğunun oyu gereklidir. Başkanın toplantılara katılamadığı durumlarda başkan yardımcısı, başkan yardımcısının olmadığı hallerde başkanın belirleyeceği bir Yönetim Kurulu üyesi bu görevi yürütür ve oy kullanabilir. Oylarda eşitlik durumunda başkanın oyu, başkanın olmadığı toplantılarda bu görevi yürüten başkan yardımcısı veya Yönetim Kurulu üyesinin oyu belirleyicidir.
Öğrenci konseyi yönetim kurulunun görevleri
Madde 20 Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Öğrenci Konseyi Genel Kurulunun aldığı kararların uygulanmasını sağlamak,
b) Yükseköğretim kurumundaki öğrencilerin sorunlarını belirlemek, görüş ve düşüncelerini yükseköğretim kurumunun ilgili yönetim organlarına iletmek,
c) Sivil toplum kuruluşları ile işbirliği yaparak, toplumsal duyarlılık projeleri geliştirmek ve bu projelere yükseköğretim kurumu içerisinde öğrenci katılımını teşvik etmek,
d) Ulusal ve uluslararası “Eğitim ve Gençlik Programları”na öğrenci katılımına yönelik çalışmalar yapmak,
e) Ulusal ve uluslararası öğrenci birlikleri ve organizasyonları ile ilişkileri geliştirmek,
f) Yemek, ulaşım, barınma, kafeterya, kulüp, burs, eğitim, sanat, kültür ve spor alanlarında çalışma grupları oluşturmak ve bunların işlerliğini sağlamak,
g) Çalışmaları hakkında Öğrenci Konseyi Genel Kurulu üyelerini bilgilendirmek,
h) Ulusal Öğrenci Konseyinin kararlarını bağlı bulunduğu yükseköğretim kurumunda duyurmak ve izlemek,
i) Gerçekleştirilen çalışmaların raporlarını hazırlamak ve arşiv oluşturmak.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Öğrenci Konseyi Denetleme Kurulu
Öğrenci konseyi denetleme kurulu
Madde 21 Öğrenci Konseyi Denetleme Kurulu, Öğrenci Konseyi Genel Kurulu tarafından, görev süresi bitmekte olan ve öğrenciliği en az bir yıl daha devam edecek olan Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulu üyeleri arasından, yeterli Yönetim Kurulu üyesi olmaması durumunda, aynı şartlarda, Genel Kurul üyeleri arasından, seçime katılanların, salt çoğunluğuyla ve bir yıl için seçilir. Öğrenci Konseyi Denetleme Kurulu, bir başkan ve iki üyeden oluşur.
Öğrenci konseyi denetleme kurulunun görevleri
Madde 22 Öğrenci Konseyi Denetleme Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulunun bu Yönetmelik hükümlerine, ilgili yüksek-öğretim kurumunun hazırlayacağı yönergelere ve Öğrenci Konseyi Genel Kurulu kararlarına göre çalışıp çalışmadığını denetlemek,
b) Yaptığı çalışmalar hakkında ilgili yükseköğretim kurumunun rektörlüğünü ve Öğrenci Konseyi Genel Kurulunu bilgilendirmek.
ONUNCU BÖLÜM
Öğrenci Konseyi Başkanı
Öğrenci konseyi başkanı
Madde 23 Öğrenci Konseyi Başkanı, Öğrenci Konseyi Genel Kurulu tarafından, kurul üyeleri arasından, seçime katılanların salt çoğunluğuyla ve bir yıl için seçilir. Bir başkan en fazla üst üste iki dönem görev yapabilir.
Konsey Başkanının seçilme niteliklerini kaybetmesi veya herhangi bir nedenle süresi bitmeden önce görevinden ayrılması halinde kalan süreyi tamamlamak üzere aynı usülle bir ay içinde yeni bir başkan seçilir. Yeni başkan seçilinceye kadar Öğrenci Konseyi Başkanlığına Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulu üyelerinin kendi aralarından seçeceği bir üye vekâlet eder.
Öğrenci konseyi başkanının görevleri
Madde 24 Öğrenci Konseyi Başkanının görevleri şunlardır:
a) Kendi yükseköğretim kurumu öğrencilerini ulusal ve uluslararası öğrenci etkinliklerinde temsil etmek,
b) Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulu toplantılarının gündemini belirlemek ve bu toplantılara başkanlık yapmak,
c) Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulunca alınan kararların duyurulmasını sağlamak ve uygulanmasını izlemek,
d) Görev süresi bitiminde bir yıllık faaliyet raporunu bir sonraki Öğrenci Konseyi Kurultayında sunmak,
e) Öğrenciler ile ilgili konuların görüşülmesi sırasında ilgili yükseköğretim kurumunun senato ve yönetim kurulu toplantılarına katılmak.
Başkanın katılamadığı durumlarda, başkan yardımcısı veya başkanın belirleyeceği bir yönetim kurulu üyesi toplantılara katılır.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Ulusal Öğrenci Konseyi
BİRİNCİ BÖLÜM
Ulusal Öğrenci Konseyi Organları
Ulusal öğrenci konseyi organları
Madde 25 Ulusal Öğrenci Konseyi organları; “Ulusal Öğrenci Konseyi Genel Kurulu”, “Ulusal Öğrenci Konseyi Kurultayı Divan Kurulu”, “Ulusal Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulu”, “Ulusal Öğrenci Konseyi Denetleme Kurulu” ve “Ulusal Öğrenci Konseyi Başkanı”ndan oluşur.
Ulusal Öğrenci Konseyinin yapılanma şeması EK-2′de gösterilmiştir.
İKİNCİ BÖLÜM
Ulusal Öğrenci Konseyi Genel Kurulu
Ulusal öğrenci konseyi genel kurulu
Madde 26 Ulusal Öğrenci Konseyi Genel Kurulu, Türkiyedeki yükseköğretim kurumlarının öğrenci konseyleri başkanlarından oluşur ve Ulusal Öğrenci Konseyi’nde en yüksek karar organıdır.
Ulusal Öğrenci Konseyi Genel Kurulunun toplanabilmesi için üyelerinin salt çoğunluğunun toplantıya katılması gerekir .
Ulusal Öğrenci Konseyi Genel Kurulu, her yıl en az bir kere ve birincisi Aralık ayında görev süresi bitmekte olan Ulusal Öğrenci Konseyi Başkanının bağlı olduğu yükseköğretim kurumunda, “Ulusal Öğrenci Konseyi Kurultayı” adıyla olağan olarak toplanır ve Ulusal Öğrenci Konseyi organlarını oluşturur.
Ulusal Öğrenci Konseyi Kurultayı ve gündemi, görev süresi bitmekte olan Ulusal Öğrenci Konseyi Başkanı tarafından en az onbeş gün önce üyelere duyurulmak üzere yazıyla ilgili yükseköğretim kurumu rektörlüklerine iadeli-taahhütlü olarak bildirilir. Yapılan duyuru üzerine bu Yönetmelikte belirtilen toplantı yeter sayısı sağlanamadığı taktirde duyuru işlemi aynı şekilde tekrarlanır.
Ulusal Öğrenci Konseyi Genel Kurulunda, organların oluşturulması kararları, toplantıya katılanların salt çoğunluğu, gizli oylama ve açık sayım ile, bunların dışındaki kararlar toplantıya katılanların salt çoğunluğu ve açık oylama ile yapılır.
Ulusal Öğrenci Konseyi Genel Kurulu, Ulusal Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulunun kararı veya genel kurul üyelerin 1/4′ünün Yönetim Kuruluna yazılı başvurusu sonucu Yönetim Kurulu tarafından yukarıda belirtilen aynı usülle olağanüstü toplantıya çağrılabilir. Bu durumda Ulusal Öğrenci Konseyi Genel Kurulu toplantısı otuz gün içinde gerçekleştirilir. Ulusal Öğrenci Konseyinin olağanüstü yapılan Genel Kurul toplantılarını ve gündemini Ulusal Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulu belirler ve yürütür.
Ulusal öğrenci konseyi genel kurulunun görevleri
Madde 27 Ulusal Öğrenci Konseyi Genel Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Ulusal Öğrenci Konseyi Başkanını seçmek,
b) Ulusal Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulu üyelerini seçmek,
c) Ulusal Öğrenci Konseyi Denetleme Kurulu üyelerini seçmek,
d) Ulusal Öğrenci Konseyi’nin sorunlarını tartışmak ve karara bağlamak,
e) Öğrenci konseylerinin, Ulusal Öğrenci Konseyi Genel Kuruluna getirdiği sorunları tartışmak ve çözüm önerilerinde bulunmak,
f) Ulusal Öğrenci Konseyinin dönem hedeflerini belirlemek.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Ulusal Öğrenci Konseyi Kurultayı Divan Kurulu
Ulusal öğrenci konseyi kurultayı divan kurulu
Madde 28 Ulusal Öğrenci Konseyi Kurultayı Divan Kurulu, her yıl olağan olarak Aralık ayında düzenlenen Ulusal Öğrenci Konseyi Kurultayı’nda, Ulusal Öğrenci Konseyi Genel Kurulu üyelerinin, üyelerini, kendi üyeleri arasından, seçime katılanların salt çoğunluğuyla seçtiği bir başkan ve iki başkan yardımcısından oluşur. Ulusal Öğrenci Konseyi Divan Kurulu üyeleri, Ulusal Öğrenci Konseyi Yönetim ve Denetleme Kurulu seçimlerinde aday olamazlar.
Ulusal öğrenci konseyi kurultayı divan kurulunun görevleri
Madde 29 Ulusal Öğrenci Konseyi Divan Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Ulusal Öğrenci Konseyi Kurultayında ve gündemi yürütmek,
b) Ulusal Öğrenci Konseyi başkanlığı ile Yönetim Kurulu ve Denetleme Kurulu üyeliği seçimlerine aday olacaklar için ayrı ayrı seçim pusulaları hazırlamak,
c) Ulusal Öğrenci Konseyi başkanlığı ile Yönetim Kurulu ve Denetleme Kurulu üyeliği seçimlerinin gizli oylama ve açık sayım ile gerçekleştirilmesini sağlamak,
d) Ulusal Öğrenci Konseyi başkanlığı ile Yönetim Kurulu ve Denetleme Kurulu üyeliği seçimlerinin oylama sonuçlarını ve seçilenleri Ulusal Öğrenci Konseyi Kurultayında ilan etmek. Kurultayı, yeni seçilen Ulusal Öğrenci Konseyi Başkanının konuşması ile kapatıp, kapanış bildirgesini hazırlayarak Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına sunmak.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Ulusal Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulu
Ulusal öğrenci konseyi yönetim kurulu
Madde 30 Ulusal Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulu, Ulusal Öğrenci Konseyi Genel Kurulu üyelerinin, üyelerini, kendi aralarından, seçime katılanların salt çoğunluğuyla ve bir yıl için seçtiği; başkan, başkan yardımcısı, genel sekreter, sayman, halkla ilişkiler ve bilişim sorumlusu, dış ilişkiler sorumlusu, çalışma grupları sorumlusu, eğitim sorumlusu ve sağlık, spor ve kültür sorumlusu olmak üzere toplam dokuz üyeden oluşur. Ulusal Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulu, Ulusal Öğrenci Konseyi Genel Kuruluna karşı sorumludur.
Ulusal Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulu, Yönetim Kurulu Başkanının yönetiminde, birincisi, Ulusal Öğrenci Konseyi Kurultayı’nı izleyen ay içinde olmak üzere bir yılda en az dört defa toplanır. Kurulun toplantı gündemi, yeri ve tarihi en az onbeş gün önce başkan tarafından Yönetim Kurulu üyelerine duyurulur. Kurulun toplanabilmesi için kurul üye sayısının salt çoğunluğunun katılımı, karar alabilmesi için de yapılacak açık oylamada katılanların salt çoğunluğunun oyu gereklidir. Başkanın toplantılara katılamadığı durumlarda başkan yardımcısı, başkan yardımcısının olmadığı hallerde başkanın belirleyeceği bir Yönetim Kurulu üyesi bu görevi yürütür ve oy kullanabilir. Oylarda eşitlik durumunda başkanın oyu, başkanın olmadığı toplantılarda bu görevi yürüten başkan yardımcısı veya Yönetim Kurulu üyesinin oyu belirleyicidir.
Ulusal öğrenci konseyi yönetim kurulunun görevleri
Madde 31 Ulusal Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Ulusal Öğrenci Konseyi Genel Kurulunun aldığı kararların uygulanmasını sağlamak,
b) Öğrenci Konseyleri arasında iletişimi geliştirmek,
c) Yükseköğretim Kurulu ve Üniversitelerarası Kurulun öğrencilerle ilgili aldığı kararları izlemek ve bu kararları öğrenci konseylerine duyurmak,
d) Çalışmaları hakkında Yükseköğretim Kurulu ve Ulusal Öğrenci Konseyi Genel Kurulu’nu bilgilendirmek,
e) Ulusal ve uluslararası proje oluşturma esaslı çalışma grupları kurmak,
f) Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarının öğrencilerini ulusal ve uluslararası düzeyde temsil etmek veya edilmesini sağlamak,
g) Uluslararası Öğrenci Konseyleri ile işbirliği oluşturmak ve ortak etkinliklerde bulunmak,
h) Sivil toplum kuruluşları ile işbirliği yaparak, ulusal ve uluslararası toplumsal duyarlılık projeleri geliştirmek ve bunları yükseköğretim kurumları arasında yaygınlaştırmak,
i) Gerçekleştirilen çalışmaların raporlarını hazırlamak ve arşiv oluşturmak.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Ulusal Öğrenci Konseyi Denetleme Kurulu
Ulusal öğrenci konseyi denetleme kurulu
Madde 32 Ulusal Öğrenci Konseyi Denetleme Kurulu, Ulusal Öğrenci Konseyi Genel Kurulu tarafından, görev süresi bitmekte olan ve öğrenciliği en az bir yıl daha devam edecek olan Ulusal Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulu üyeleri arasından, yeterli Yönetim Kurulu üyesi olmaması durumunda aynı şartlarda Genel Kurul üyeleri arasından, seçime katılanların salt çoğunluğuyla ve bir yıl için seçilir. Ulusal Öğrenci Konseyi Denetleme Kurulu, bir başkan ve iki üyeden oluşur.
Ulusal öğrenci konseyi denetleme kurulunun görevleri
Madde 33 Ulusal Öğrenci Konseyi Denetleme Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Ulusal Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulunun bu Yönetmelik hükümleri ve Ulusal Öğrenci Konseyi Genel Kurulu kararları doğrultusunda çalışıp çalışmadığını denetlemek,
b) Yaptığı çalışmalar hakkında Yükseköğretim Kurulu ve Ulusal Öğrenci Konseyi Genel Kurulunu bilgilendirmek.
ALTINCI BÖLÜM
Ulusal Öğrenci Konseyi Başkanı
Ulusal öğrenci konseyi başkanı
Madde 34 Ulusal Öğrenci Konseyi Başkanı, Ulusal Öğrenci Konseyi Genel Kurulu tarafından, kurul üyeleri arasından, seçime katılanların salt çoğunluğuyla ve bir yıl için seçilir. Bir başkan en fazla üst üste iki dönem görev yapabilir.
Ulusal Öğrenci Konseyi Başkanının seçilme niteliklerini kaybetmesi veya herhangi bir nedenle süresi bitmeden önce görevinden ayrılması halinde kalan süreyi tamamlamak üzere Ulusal Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulunun kendi aralarından seçeceği bir üye Ulusal Öğrenci Konseyi Başkanlığına ve Yönetim Kurulu Başkanlığına vekâlet eder.
Ulusal öğrenci konseyi başkanının görevleri
Madde 35 Ulusal Öğrenci Konseyi Başkanının görevleri şunlardır:
a) Ulusal Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulu toplantılarının gündemini belirlemek ve bu toplantılara başkanlık yapmak,
b) Ulusal Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulu’nun çalışmalarında koordinasyonu sağlamak,
c) Ulusal Öğrenci Konseyi Yönetim Kurulu’nca alınan kararların duyurulmasını sağlamak ve uygulanmasını izlemek,
d) Ulusal Öğrenci Konseyini ulusal ve uluslararası öğrenci etkinliklerinde temsil etmek,
e) Görev süresi bitiminde bir yıllık faaliyet raporunu bir sonraki Ulusal Öğrenci Konseyi Kurultayında sunmak,
f) Yükseköğretim Genel Kurulunun öğrencilerle ilgili konuların görüşüldüğü toplantılarına,Yükseköğretim Kurulu Başkanı’nın daveti üzerine katılmak.
DÖRDÜNCÜ KISIM
Çeşitli ve Son Hükümler
Öğrenci konseylerinde görev yapan öğrencilerin harcırah giderlerinin karşılanması
Madde 36 Ulusal Öğrenci Konseyi ve Öğrenci Konseyleri organlarında görev yapan başkan ve diğer öğrenci temsilcilerinin, bu Yönetmelik esasları doğrultusunda yurt içi; bütçe olanakları ölçüsünde de yurt dışı görevlendirilmeleri, bağlı bulundukları yükseköğretim kurumu tarafından yapılır. Harcırahları, varsa katılım ücretleri ilgili “Yükseköğretim Kurumu Öğrenci Sosyal Hizmetler Bütçesi”nden karşılanır.
Öğrenci konseylerinin çalışmalarının koordinasyonu ve yürütülmesi
Madde 37 Ulusal Öğrenci Konseyi, çalışmalarını Yükseköğretim Kurulu ile, Öğrenci konseyleri ise çalışmalarını ilgili yükseköğretim kurumları ile koordine etmek ve gerektiğinde ilgili Kurul ve kurumların onayını almak suretiyle T.C. Anayasasına ve yürürlükteki diğer mevzuata uygun olarak yürütmek zorundadır.
Öğrenci temsilciliklerinin ve organlardaki görevlerin süresi
Madde 38 Ulusal Öğrenci Konseyi’nin ve Öğrenci Konseylerinin tüm organlarındaki öğrenci temsilciliklerinin ve görevlerinin süresi bir yıldır.
Öğrenci temsilciliği görevinin sona ermesi
Madde 39 Mezuniyet veya başka bir nedenle yükseköğretim kurumundan ilişiği kesilen ya da 13/1/1985 tarihli ve 18634 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliğine göre, haklarında uzaklaştırma veya çıkarma cezası kesinleşen Ulusal Öğrenci Konseyi ve Öğrenci Konseyleri temsilcilerinin, öğrenci temsilciliği, üyeliği ve buna bağlı tüm görevleri sona erer.
Öğrenci konseylerine oda, araç ve gereç tahsisi
Madde 40 Öğrenci Konseyi’ne, bu Yönetmelikte yer alan görevleri gerçekleştirmek amacıyla ilgili yükseköğretim kurumu tarafından, kurum içinde uygun görülen bir oda tahsis edilir ve çalışmaları için gerekli araç ve gereç sağlanır.
Ulusal öğrenci konseyi üyeliğinin sona ermesi
Madde 41 Öğrenci Konseyi Başkanlığı sona eren öğrencinin Ulusal Öğrenci Konseyi üyeliği de sona erer.
Geçici Madde 1 Yükseköğretim kurumlarının öğrenci konseylerinin seçimleri, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten sonraki ilk Kasım ayında, Ulusal Öğrenci Konseyleri Kurultayı ise ilk Aralık ayında yapılır. Ulusal Öğrenci Konseyleri Kurultayı’nın hangi yükseköğretim kurumunda ve hangi tarihte yapılacağı Rektörler Komitesi’nin önerisi üzerine Yükseköğretim Kurulu Başkanı tarafından belirlenir.
Yürürlük
Madde 42 Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 43 Bu Yönetmelik hükümlerini Yükseköğretim Kurulu Başkanı yürütür.